O opinie despre PR-ul clasic …invalidata de timp
Intotdeuna am fost de parere ca PR-ul unei companii ar trebui sa stea in umbra. Sa reuseasca sa comunice prin oamenii cheie din companie cu grupurile tinta, sa evidentieze calitatile managerilor, sa promoveze serviciile si produsele prin persoane terte. Sa ajute jurnalistii cu informatii si raspunsuri si poate chiar materiale si sa ii lase pe ei sa se semneze daca asta isi doresc. Sa stie tot ce trebuie astfel incatlucrurile sa mearga bine pana si in situatii de criza. Sa construiasca incredere si sa creeze stabilitate.
Nu am scris pana acum articole pe site-uri pentru specialisti PR, nu am semnat nici unul din comunicatele sau advertorialele facute, nu mi-a promovat nici unul din proiectele reusite. O greseala pe care mi-o asum inca cu toate consecintele.
Am fost de aceasta parere poate si pentru ca am crezut intotdeuna ca lauda de sine nu miroase a bine iar un om angajat ca sa zica de bine si frumos (o sinteza extrema a unui pr job description) nu are credibilitatea unui specialist din companie sau a unui tert incantat de companie si serviciile acesteia.
“PR still requires a variety of proficiencies, among which social media is but oneā€
Cu toate acestea, cititind recent un post de pe blogul lui Manafu mi-am adus aminte de cate ori nu m-am simit frustrata ca oamenii a caror “munca” zilnica o cunosc isi petrec timpul scriind articole ca si specialisti si se marketeaza ca si guru in diverse domenii cand ei doar citesc pe temele respective.
Pentru online mi-au deschis ochii si apetitul Madalin si Antonio pe vremea cand lucram la DotCommerce. Cand m-am angajat la BitDefender m-am ocupat de zona clasica offline a PR-ului, dar am avut norocul ca pentru aceasta companie componenta online sa aiba o importanta foarte mare si automat si zona de comunicare pe acest segment. Pentru ca sunt o autodidactica incurabila si am descoperit acolo manageri care mi-au sustinut initiativele si deschidere din partea conducerii pentru ele nu a trecut mult pana cand s-a inaugurat o noua pozitie special pentru mine si am construit un nou departament.
Pe atunci notiunea de specialist online nu era asociata cu Social Media, iar functii precum Community Manager se regaseau cateva in State la mari companii cu o componente web destul de dezvoltata. Desi ma simteam inaintea fiecarei prezentari ca la un pitch pentru client am reusit pas cu pas sa infiintez departamentul de PR Online (prima miscare logica in conditiile in care veneam din PR si cea mai simpla abordare intr-o corporatie) care apoi sa dezvolte echipa de Social Media. Faptul pe care poate ca nu il stie foarte multa lume (eu ramanand fidela principiilor mai sus enuntate si scufundata total in dezvoltarea echipei si a proiectelor si implementarea lor) este acela ca BitDefender-ul are din 2008 o echipa dedicata comunicarii online (social media, forumuri bloguri etc) care a crescut repede si la nivel global. Am crescu-o si dezvoltat-o pas cu pas, sustinuta de managerul direct si de CEO-ul companiei, dar mai ales folosindu-ma de resursele umane ale companiei. Nu a fost usor dar am reusit.
La inceput am facut eu insami cate putin din fiecare (dupa documentare idarjita si discutii cu oameni cunoscatori in domeniu): un strop de Direct Mailling, SEO, SEM, CSS, HTML etc. Nu am ajuns un specialist, dar am aflat suficiente cat sa fiu un Project Manager de temut pentru cei de la dezvoltare šŸ˜‰ Norocul meu de oameni buni, deschisi si entuziasti. Am experimentat si am adus totul pana la un nivel Ā la care s-au angajat specialistii in firma si atunci viata mea a fost putin mai usoara si mi-am permis sa ma sprijin pe sfaturile lor competente.
Incet-incet am dezvoltat si coordonat echipa la nivel global si am construit totul pana in punctul in care am simtit nevoia unor noi provocari si am mers mai departe.
Am inteles ca imi cunosc noua meserie
Pe parcursuri training-urilor din SUA (fara suparare informatia la mana I o iei din Sillicon Valley) si a recrutarilor din aceeasi zona am avut parte de niste dezamagiri si o revelatie: stiu ceea ce fac. Sunt buna.
De ce dezamagiri? Americanii sunt foarte buni la PR si branding personal si cam atat. Privita din afara, SUA pare zona in care sunt cei mai buni oameni specializati pe Social Media si in general pe online. Si acest lucru pare chiar justificabil cunoscand cate ceva despre istoricul celor mai mari site-uri si servicii pe Internet. Dar nu e chiar asa. Am avut uluitoare deceptii in timpul unor interviuri peste ocean cand candidatii din fata mea se identificau cu multimea de ā€žfalsi specialistiā€ care cred ca citesc o carte si stiu tot. Ca si in Romania, cei mai buni sunt cu adevarat buni si lucreaza pe cont propriu cu salarii si bugete exorbitante (nici o teama, noi, romanii, suntem firi inventive si reusim sa facem din nimic… sampanie cu spuma).
De la teorie la practica
Intr-o discutie avuta la NetCamp cu Phil Schwarzmann (Communications Manager, Social Media at Nokia) mi-am dat seama ca fac parte din acel grup de oameni care nu au timp sa se marketeze drept specialisti pentru ca sunt prea preocupati sa experimenteze si sa implementeze. Amandoi am cazut de acord ca nivelul de expertiza iti este dat de suma de experiente practice si nu de cantitatea de maculatura de specialitate citita.
Simplu ca la prima angajare. Nu te ajuta cu nimic ca ai terminat 10 facultati daca nu ai o secunda de practica. Si asta e adevarat cam peste tot. Pentru ca teoria si practica nu se prea pupa. Niciodata.
Cu toate acestea, repet, scufundata in strategii, creatie si implementari, identificare de resurse, metrici si evaluari, nu mi-am lasat niciodata timp pentru promovarea brand-ului personal, preferand ca munca mea sa vorbeasca de la sine. Ceea ce am si facut pana in momentul in care….
Avem specialisti online ….niste Ā ciuperci dupa ploaie
Manafu are dreptate. Si la noi e plin Internet-ul de specialisti online, de consultanti si market-eri care au participat la doua cursuri si au citit o carte si sunt guru.
Daca ca ai cont de Facebook, te urmaresc 4 000 de conturi Ā pe Twitter in conditiile in care tu urmaresti 3 000 si restul iti dau follow back automat si ai un blog pe care aberezi nu esti un social media specialist. Esti pur si simplu un om cu multi cunoscuti online sau, in scenariul cel mai aproape de realitate, un utilizator activ.
Doar atunci cand ai o strategie pe care o implementezi identificand canalele potrivite, cand te urmaresc doar 3 oameni dar aceia sunt: presedintele SUA, un jurnalist de la NY Times si un laureat al premiului Nobel (zic si eu;)), cand ai conversie la sfarsit (ca bani vor la final toate firmele pentru ca nimeni nu intelege ca Social Media is about engagenment si nu ROI), atunci cand reusesti sa aduni o ceata de evanghelisti care comunica cu tine si despre actiunile tale din proprie initiativa si cand comunitatea te sustine si iti este alaturi, doar atunci stii despre ce e vorba. Dar tot nu cred ca asta te face un specialist. Poate doar o persoana care vorbeste in cunostinta de cauza din experienta.

O opinie despre PR-ul clasic …invalidata de timp

Intotdeuna am fost de parere ca PR-ul unei companii ar trebui sa stea in umbra. Sa reuseasca sa comunice prin oamenii cheie din companie cu grupurile tinta, sa evidentieze calitatile managerilor, sa promoveze serviciile si produsele prin persoane terte. Sa ajute jurnalistii cu informatii si raspunsuri cat mai prompte. Sa stie tot ce trebuie astfel incat lucrurile sa mearga bine pana si in situatii de criza. Sa construiasca incredere si sa creeze stabilitate.

Am fost de aceasta parere poate si pentru ca am crezut intotdeuna ca lauda de sine nu miroase a bine iar un om angajat ca sa zica de bine si frumos (o sinteza extrema a unui pr job description) nu are credibilitatea unui specialist din companie sau a unui tert incantat de companie si serviciile acesteia.

Nu am scris pana acum articole pe site-uri pentru specialisti PR, nu am semnat nici unul din comunicatele sau advertorialele facute, nu mi-a promovat nici unul din proiectele reusite. Scufundata in strategii, creatie si implementari, identificare de resurse, metrici si evaluari, nu mi-am lasat niciodata timp pentru promovarea brand-ului personal, preferand ca munca mea sa vorbeasca de la sine. O greseala pe care mi-o asum inca cu toate consecintele.


“PR still requires a variety of proficiencies, among which social media is but oneā€

Cu toate acestea, cititind recent un post de pe blogul lui Manafu mi-am adus aminte de cate ori m-am simit frustrata de oamenii, a caror “munca” zilnica o cunosc, care isi petrec timpul scriind articole si avand grija sa se pozitioneze ca si specialisti in diverse domenii cand ei sunt simpli teoreticieni.

Pentru online mi-au deschis ochii si apetitul Madalin si Antonio pe vremea cand lucram la DotCommerce. Cand m-am angajat la BitDefender m-am ocupat de zona clasica offline a PR-ului, dar am avut norocul ca pentru aceasta companie componenta online sa aiba o importanta foarte mare si automat si zona de comunicare pe acest segment. Pentru ca sunt o autodidacta incurabila si am descoperit acolo manageri care mi-au sustinut initiativele si deschidere din partea conducerii pentru ele, nu a trecut mult pana cand am migrat catre comunicarea online.

Pe atunci notiunea de specialist online nu era asociata cu Social Media, iar functii precum Community Manager se regaseau cateva in State la mari companii cu o componenta web destul de dezvoltata. Desi ma simteam inaintea fiecarei prezentari de strategie si tactici ca la un pitch pentru client am reusit pas cu pas sa infiintez departamentul de PR Online (prima miscare logica in conditiile in care veneam din PR si cea mai simpla abordare intr-o corporatie) care apoi sa dezvolte echipa de Social Media. Faptul pe care poate ca nu il stie foarte multa lume (eu ramanand fidela principiilor mai sus enuntate si scufundata total in dezvoltarea echipei si a proiectelor si implementarea lor) este acela ca BitDefender-ul are din 2008 o echipa dedicata comunicarii online (social media, forumuri bloguri etc) care a crescut repede si s-a dezvoltat la nivel global.

La inceput am facut eu insami cate putin din fiecare (dupa documentare indarjita si discutii cu oameni cunoscatori in domeniu): un strop de Direct Mailling, SEO, SEM, CSS, HTML etc. Nu am ajuns un specialist, dar am aflat suficiente cat sa fiu un Project Manager de temut pentru cei de la dezvoltare ;). Norocul meu de oameni buni, deschisi si entuziasti. Am experimentat si am adus totul pana la un nivel Ā la care s-au angajat specialistii in firma si atunci viata mea a fost putin mai usoara si mi-am permis sa ma sprijin pe sfaturile lor competente.

Am construit totul pana in punctul in care am simtit nevoia unor noi provocari si am mers mai departe.Ā Echipa se dezvolta in continuare, drept dovada faptul ca recruteaza noi membri.


Am inteles ca sunt pe drumul cel bun

Pe parcursul training-urilor din SUA (fara suparare, dar informatia la mana I o iei din Sillicon Valley) si a recrutarilor din aceeasi zona am avut parte de niste dezamagiri si o revelatie: sunt pe drumul cel bun.

De ce dezamagiri? Americanii sunt foarte buni la PR si branding personal si cam atat. Privita din afara, SUA pare zona in care sunt cei mai buni oameni specializati pe Social Media si in general pe online. Si acest lucru este chiar justificabil cunoscand cate ceva despre istoricul celor mai mari site-uri si servicii pe Internet. Dar nu e chiar asa. Am avut uluitoare deceptii in timpul unor interviuri peste ocean cand candidatii din fata mea se identificau cu multimea de ā€žfalsi specialistiā€ care cred ca citesc o carte si stiu tot. Ca si in Romania, cei mai buni sunt cu adevarat buni si lucreaza pe cont propriu sau pentru niste salarii si bugete exorbitante (nici o teama, noi, romanii, suntem firi inventive si reusim sa facem din nimic… sampanie cu spuma).


De la teorie la practica

Intr-o discutie avuta la NetCamp cu Phil Schwarzmann (Communications Manager, Social Media at Nokia)Ā am cazut amandoi de acord ca nivelul de expertiza iti este dat de suma de experiente practice si nu de cantitatea de maculatura de specialitate citita. Si ca exista un grup de oameni care nu au timp sa se marketeze drept “specialisti” pentru ca sunt prea preocupati sa experimenteze si sa implementeze.

Simplu ca la prima angajare. Nu te ajuta cu nimic ca ai terminat 10 facultati daca nu ai o secunda de practica. Si asta e adevarat cam peste tot. Pentru ca teoria si practica nu se prea pupa. Niciodata.

Si tocmai de aceea…


Avem specialisti online ….niste Ā ciuperci dupa ploaie

Manafu are dreptate. Si la noi e plin Internet-ul de specialisti si consultanti online Ā care au participat la doua cursuri si au citit o carte si sunt guru.

Si apropo de practica: daca ca ai cont de Facebook, te urmaresc 4 000 de conturi Ā pe Twitter in conditiile in care tu urmaresti 3 000 si restul iti dau follow back automat si ai un blog pe care aberezi nu esti un social media specialist. Esti pur si simplu un om cu multi cunoscuti online sau, in scenariul cel mai aproape de realitate, un utilizator activ.

Doar atunci cand ai o strategie pe care o implementezi identificand canalele potrivite, cand te urmaresc doar 3 oameni dar aceia sunt: presedintele SUA, un jurnalist de la NY Times si un laureat al premiului Nobel (zic si eu;)), cand ai conversie la sfarsit (ca bani vor la final toate firmele pentru ca nimeni nu intelege ca Social Media is about engagement si nu ROI), atunci cand reusesti sa aduni o ceata de evanghelisti care comunica cu tine si despre actiunile tale din proprie initiativa si cand comunitatea te sustine si iti este alaturi, doar atunci poti spune ca stii despre ce e vorba. Dar tot nu cred ca asta te face un specialist. Poate doar o persoana care vorbeste in cunostinta de cauza din experienta.

Ti-a placut? Da mai departe!

    Din aceeasi serie:

    • Post fara pereche:

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Post Navigation